Ayıplı mal satışı haksız fiil midir?
Ayıp sorumluluğu ile hukuka aykırı fiil arasındaki ilişkiye dair: Ayıplı mal teslimi de hukuka aykırı fiil teşkil edebilir (KVKK m. 49 vd.).
Ayıplı hizmet nedir?
Hizmet sözleşmeye uygun değilse, sözleşmede belirtilen sürede başlanmaması veya kararlaştırılan ve objektif olarak varsayılan özelliklere sahip olmaması nedeniyle kusurlu bir hizmet vardır. Sağlayıcı, hizmeti sözleşmeye uygun olarak sağlamakla yükümlüdür.
Satın aldığımız bir mal ayıplı çıkarsa ne gibi haklarımız vardır?
Evet, satın alınan malın ayıplı olduğu ortaya çıkarsa tüketiciler, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıl içinde iadesini, ayıpsız mal ile değiştirilmesini, ayıp oranında fiyat indirimi veya ücretsiz onarımını talep etme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Bu gibi olası durumlarda Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinde; “Tüketici, ayıplı malın ölüme ve/veya yaralanmaya ve/veya kullanım sırasında diğer malların zarara uğramasına neden olması hâlinde, imalatçı/üreticiden tazminat talep etme hakkına sahiptir; ayrıca tüketicinin seçimlik haklarından herhangi biri de vardır.” hükmü yer almaktadır.
Ayıplı maldan kim sorumlu olur?
Satıcının bir ayıptan sorumlu tutulabilmesi için, ayıp, satılan malın faydası ve zararı alıcıya geçtiği anda mevcut olmalıdır. Ayıp, teslimden sonra ortaya çıkarsa, satıcı bundan sorumlu değildir. Örneğin, mal alıcıya teslim edildiğinde ayıplı olmalıdır. Kullanımdan kaynaklanan bir bozulma varsa, satıcı bundan sorumlu değildir.
Ayıba karşı tekeffül nedir?
Satıcının ayıptan sorumlu olma yükümlülüğü, satılan malın, satıcı tarafından belirtilen ve taahhüt edilen özelliklere sahip olmaması veya sözleşmeye göre malın değerini veya ondan beklenen faydayı azaltan veya ortadan kaldıran ayıpların bulunması halinde satıcının sorumlu olması anlamına gelir.
Ayıplı hizmet nereye şikayet edilir?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Merkezi”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm buldukları ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir “çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Ayıplı hizmet davası nerede açılır?
Ayıplı mal ve hizmet davaları: Ayıplı mal veya hizmetten kaynaklanan davalarda yetkili mahkemeler tüketici mahkemeleridir. Ancak tüketici davaları tüketicinin ikametgahındaki mahkemede de açılabilir.
Ayıplı mal için ihtarname şart mı?
223/2. Bu maddeye göre bu ayıbın derhal bildirilmesi zorunluluğu vardır. Yargıtay, 11.
Tüketici hakem heyeti beni haklı buldu. Şimdi ne yapmalıyım?
Tüketici hakem heyetinin kararı şirkete tebliğinden itibaren 15 gün içinde kararın uygulanmasını talep edebilirsiniz. Ayrıca doğrudan icra takibini de başlatabilirsiniz.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Dava masrafları, mahkemenin bir davayı ele alabilmesi için yasa gereği ödenmesi gereken maliyetlerden biridir. Genellikle, davacı açılan herhangi bir davada dava masraflarını ödemek zorundadır.
Ayıplı mal mahkemesi ne kadar sürer?
Arızalı araçla ilgili uyuşmazlık ne kadar sürer? Ancak dava açılmadan önce ön tespitler ve arıza tespiti zamanında ve usulüne uygun olarak yapılırsa davanın 1 yıl veya en fazla 1,5 yıl içerisinde sonuçlanması da mümkündür. Ancak mahkemelerin iş yoğunluğunu da hesaba katmak gerekir.
Tüketici hakları 11. madde nedir?
Tüketici, bu seçimlik haklardan herhangi birine ek olarak, ayıplı ürünün ölüme ve/veya kişisel yaralanmaya ve/veya kullanılan diğer mallara zarar vermesi halinde, üreticiden tazminat talep etme hakkına da sahiptir.
Hangi durumlarda tazminat davası açılabilir?
Zarar tazminatı talebinde bulunmanın ön koşulu, hukuka aykırı bir fiilin varlığı, borç ve alacak sözleşmesinin ihlali ve hukuka aykırı fiil sonucu zararın meydana gelmesidir. Zarar tazminatı talebinde bulunulabilmesi için, ihlal eden fiil ile zararın talep edildiği olay arasında nedensel bir bağın bulunması gerekir.
Ayıplı mal satmanın cezası nedir?
Bu yasal yükümlülüklere aykırı davranılması halinde her işlem için 615 TL idari para cezası uygulanacak.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Garanti belgesi ile satılan malların ayıplı olması durumunda tüketicinin hakları nelerdir?
Tüketicinin ayıplı mal karşısındaki hakları Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (TÜİK) uyarınca dört temel seçeneğe dayanmaktadır: Malın ücretsiz onarımı, ayıpsız bir misli ile değiştirilmesi, bedel iadesi veya ayıp oranında indirim talep edilmesi.
Ayıplı mal arabuluculuğa tabi mi?
Tüketici hakem heyeti kararlarına karşı mahkemeye başvurulmadan önce arabuluculuğa gerek yoktur. Satışa sunulan toplu malların üretiminin veya satışının durdurulması ve bu malların toplanması hakkında kanun, md. 74 uyarınca görülen davalarda arabuluculuk, hukuki uyuşmazlığın yürütülmesi için ön koşul olarak kullanılamaz.